Wykonywanie wielu czynności naraz jest powszechnym zjawiskiem. Odbieramy maile, rozmawiamy przez telefon, jemy posiłek, sprawdzamy media społecznościowe, czytamy książkę, oglądamy film, rozmawiamy z dziećmi. To jest domena naszych czasów. Nasza uwaga jest rozproszona na kilka czynności.
Czy multitasking wpływa na skuteczność i efektywność naszego działania? Otóż nie.
Kto z nas w obecnych czasach nie korzysta z internetu, TV, telefonów komórkowych (które nie rzadko pełnia funkcję komputerów) i mediów społecznościowych? Sama pisząc ten artykuł zajrzałam do Facebooka, odpisałam na wiadomość i opieram się pokusie sprawdzenia czy znajmi/rodzina odpisali. A jak u Was? Jesteście skupieni tylko na czytaniu artykułu czy robicie również inne czynności?
Zachęcam do obejrzenia tego krótkiego nagrania.
Oglądając, policzcie ile razy osoby ubrane na biało podały piłkę?
Nasza uwaga jest więc bardzo wybiórcza, a wykonywanie dwóch zadań jednocześnie – mało skuteczne.
Umiejętność równoległego przetwarzania wielu informacji to jedynie złudzenie. Nasz mózg nie jest w stanie wykonywać kilku czynności na raz bo ma trudności z szybkim i ciągłym przestawianiem się z jednego działania na drugie. Czas wykonywania kilku zadań jednocześnie wydłuża się i towarzyszą temu różnego rodzaju błędy poznawcze.
Badania pokazują, że nie da się wykonywać dwóch zadań jednocześnie jeżeli wymagają one naszej uwagi. Wyjątek stanowią zautomatyzowane, rutynowe czynność, które bardzo dobrze umiemy wykonywać np.: prowadzenie samochodu i słuchanie audiobooka.
Wielozadaniowość multimedialna, o której tutaj mówimy, to podejmowanie różnych aktywności w tym samym czasie z czego przynajmniej jedna dotyczy używania mediów.
Wielozadaniowość (multitasking) powoduje:
? Obniżenie kreatywność i empatii
? O 50% wzrasta prawdopodobieństwo popełniania błędów
? O 50% wzrasta czas kończenia projektów
? 23 minut zajmuje powrót do przerwanej czynności
? 1/3 dnia tracona na czynności, które nie dają rezultatów
? Czasowe obniżenie ilorazu inteligencji o 15 punktów
Badania pokazują również:
☑️ Rozmawianie przez telefon w trakcje jazdy samochodem jest równie niebezpieczne jak jazda pod wpływem alkocholu.
☑️ Rozmawianie przez telefon zwiększa prawdopodobieństwo wypadku aż czterokrotnie.
☑️ Duża ilość bodźców w przekazach telewizyjnych może utrudniać ich zapamiętywanie i zrozumienie.
☑️ Rozpraszamy się, bo gdy wykonujemy trudną i zarazem ważną czynność, chcemy się natychmiast nagrodzić i uprzyjemnić sobie ten czas.
☑️ Studenci korzystający podczas nauki z Facebooka lub piszący SMS-y, mieli gorsze wyniki niż ich rówieśnicy, których nie rozpraszało korzystanie z telefonu.
Współczesny człowiek ma cały czas wytężoną uwagę, zawsze chce być w centrum wydarzeń, boi się, że cokolwiek może mu umknąć, że jakaś informacja czy ekscytujące zdarzenie go ominą np.: wyjście z przyjaciółmi, spotkanie biznesowe, wyjście na piwo z kolegami z pracy. Mamy potrzebę być cały czas na bierząco z tym co się dzieje do okoła więc włączamy wszystkie możliwe powiadomienia.
Powszechne jest zjawisko FoMO (Fear of Missing Out) czyli lęk przed byciem pominiętym i związane jest m.in. z większym zangażowaniem w media społecznościowe. Dlatego może pracujemy przy dźwiękach płynących z włączonego telewizora czy często sprawdzamy aktualności w mediach społecznościowych
Programowanie mózgu i ćwiczenia też nie przynoszą rezlutatów. Jednak jest wiele sposobów, które pomogą nam efektywniej i skuteczniej pracować oraz osiągać zadowolenie i spełnienie w życiu.
Niezależnie od tego co pokazują badania i jak bardzo możemy lub nie możemy programować nasz mózg każdy powinien poszukać takich sposób pracy, które są dla niego najlpesze w danym momencie.
Moje osobiste doświadczenie, doświadczenie z prowadzenia szkoleń oraz pracy terapeutycznej z klientami jak i wiedza na tamet budowy i działania układu nerwowego mówi, że ograniczenie nadmiaru bodźców zewnętrznych i skupienie się na czynności, którą właśnie wykonuje daje zdecydowanie lepsze efekty.
Co pomaga efektywniej wykonywać nasze zadania?
#1. Dobrze zaplanuj sobie dzień
- rano lub jeszcze wieczorem lub przed wyjściem z pracy zrób listę zadań do wykonania,
- ustal priorytety,
- najtrudniejsze zadania zostaw na początek dnia, mniej angażujące na drugą część dnia.
- wybierz maksymalnie 3 duże zadania na dany dzień.
#2. Wyeliminuj rozpraszacze.
#3. Skorzystaj z aplikacji monitorującej Twoją aktywność w telefonie i komputerze – pomoże Ci to sprawdzić ile czasu spędzasz przeglądając media społecznościowe i inne strony.
#4. Pracuj w blokach czasowych
- Podziel zadania na mniejsze czynności np. 25/45 minut pracy, wyeliminuj rozpraszacze. Potem zrób sobie krótką przerwę i zacznij kolejne zadanie. Po kilku seriach zrób sobie dłuższy wypoczynek.
- Sprawdzaj maile i inne powiadomienia tylko o określonych godzinach.
Poinformuj zespół, ustaw autorespondera, że na maile i zapytania odpowiadasz między 10-11 lub 15-16.
#5. Wysypiaj się
- Przyjrzyj się ile snu potrzebujesz i w jakich godzinach.
- Najlepiej kłaść się spać do 22:00.
- Przed pójściem spać wywietrz pomieszczenie, wyłącz urządzenia elektroniczne (telefon, wifi).
- Jeżeli czytasz to przed pójściem spać nie rób tego na czytnikach elektronicznych, gdyż ostatnie badania wykazały, że to utrudnia regenerujący sen. Nie oglądaj TV.
- Wieczorem, jak już położysz się do łóżka, wycisz umysł i uspokój ciało wykonując kilka głębokich wdechów i wydechów wyobrażając sobie, że wszystkie troski dnia codziennego opuszczają umysł i ciało. Pomyśl o czymś miłym i przyjemny a nie o tym, czego nie zrobiłeś lub co masz zaplanowane na jutro.
- Jeżeli masz możliwość to utnij sobie drzemkę w ciągu dnia, najlepiej między 13-16. Drzemka łagodzi objawy stresu, zwiększa kreatywność, ułatwia podejmowanie decyzji.
#6. Zadbaj o Swój wypoczynek i aktywność fizyczną – nie tylko po pracy, ale również w trakcie pracy.
- Dobierz taką aktywność jaka Tobie pasuje. Nie musisz od razu iść na siłownię, przebiec 10km (nie jestem typem biegacza więc nie mam pojęcia czy dystans 10 km to dużo czy nie) czy zrobić 60 km na rowerze.
- Możesz też wybrać pilates, jogę, ćwiczenia na kręgosłup i też będzie dobrze. Chodzi o to aby się poruszać.
Jak poprawić koncentrację, zarządzanie czasem i naszą efektywność?
Polecam to proste ćwiczenie uważności #STOP, które możesz wykonywać tak często jak chcesz. Pomoze Ci wrócić do tu i teraz, zebrać myśli i skupić się na wykonywanej czynności.
Stop – zatrzymaj się, stań lub usiądź, przenieś uwagę do ciała, jaki jest poziom napięcia, możesz położyć jedną rękę na sercu a drugą na brzuchu.
Take a breath – weź oddech, poczuj wdech i wydech, poczuj powietrze wchodzące i wychodzące z płuc
Observe – obserwuj swój oddech, obserwuj ciało, obserwuj myśli, które się pojawiają, usłysz dźwięki, obserwuj emocje, nastrój, bez krytykowania i oceniania, przyjmuj wszystkie wrażenia takimi, jakie teraz są
Proceed – kontynuuj to, co robisz, z otwartym umysłem i sercem, przejdź do swoich codziennych obowiązków, do zadania, które właśnie na ciebie czeka, do zadania, które przerwałeś.
Jak wyciszyć gonitwę myśli?
Nasz umysł nieustannie tworzy myśli. Myśli są w porządku pod warunkiem, gdy nie wywołują w nas napięcia i nie utrudniają nam życia. Idealnie byłoby, abyśmy pozwalali tym myślom swobodnie przepływać. Wszyscy wiemy, że różnie to bywa. Od jednej myśli do drugiej i tworzy się cała historia. Pojawia się napięcie, które uniemożliwia nam skupienie się na zadaniu i ogranicza nasze działania. Następnie możemy zacząć odczuwać lęk, frustrację, złość. Pogorszeniu ulega nasze samopoczucie. Nasze działania zostają ograniczone a nasza umiejętność efektywnego rozwiązywania problemów zaburzona. Zdolność postrzegania i świadomość ulega zawężeniu.
TUTAJ znajdziesz kilka wskazówek