Jak wygląda sesja terapeutyczna?

W ciągu dnia, tygodnia, miesiąca i życia doświadczamy wielu różnych stresów i napięć, które zapisujemy i przechowujemy w ciele.

Świadoma praca z ciałem pomaga uwalniać zapisane w ciele emocje i doświadczenia przywracając poczucie sprawczości, właściwe relacje, lekkość, radość i zadowolenie z życia.  

Świadoma praca z ciałem poprzez dotyk i ruch.

Stres, napięcia, trudne doświadczenia

Zdrowa dawka stresu mobilizuje i skłania nas do działania, aby rozwiązać problem i wrócić do stanu harmonii. Gdy stresująca sytuacja przedłuża się, coś się dzieje nagle, szybko, jest za dużo, tracimy kontrolę i poczucie orientacji pojawiają się blokady, zaczynamy rozwijać mechanizmy obronne, które mają nas chronić przed ponownym odczuwaniem bólu i cierpienia. Tracimy poczucie ożywienia i połączenia, odcinamy się od naszej żywotności – blokujemy przepływ emocji, sił witalnych i doznań z ciała. Tracimy kontakt ze sobą, zmysłami, światem i innymi. Nasza zdolność monitorowania i regulowania podstawowych funkcji organizmu słabnie. Ograniczamy przez to nasze postrzeganie, odczuwanie i zdolności efektywnego działania i skutecznego rozwiązywania problemów. 

W trakcie spotkań

W trakcie spotkań pomagam odzyskać siebie, przywrócić poczucie stabilizacji, bezpieczeństwa i przebudować system postrzegania, który straciliśmy w wyniku różnych trudnych doświadczeń.

Obserwuję reakcje układu nerwowego i to, co się dzieje w ciele osoby. Uważnie słucham tego, co mówi i jak mówi.  Szukam miejsc gdzie nie ma ruchu, gdzie jest odcięcie, zatrzymanie i napięcie.

Zwracam uwagę osoby na to czy jest świadoma tego, co się dzieje w ciele, np.: napięte mięśnie, zaciśnięte szczęki, dłonie zaciśnięte w pięść, nieruchoma klatka piersiowa, płytki bądź przyspieszony oddech, zaczerwienione policzki, zimne stopy i dłonie, leży/siedzi nieruchomo lub trzęsie się.

Przykład: Zauważam, że przy oddychaniu klatka piersiowa minimalnie się porusza. Zwracam osobie uwagę na to. Zadaję pytanie gdzie i kiedy nauczyłeś/aś się tak oddychać? Czy to jest sposób, w jaki blokujesz wyrażanie emocji?

Przykład: Gdy zaczynają pojawiać się łzy, często osoby zamykają oczy, zaciskają szczękę i napinają mięście ciała blokując przepływ emocji. Pytam się wtedy czy jesteś świadomy/a jak powstrzymujesz siebie? Następnie zachęcam osobę do otwarcia oczu tak, aby łzy i emocje znalazły ujście. Dalej pomagam osobie rozluźnić i otworzyć szczękę w celu uwolnienia dźwięku.  Dążymy do tego, aby osoba mogła swobodnie płakać cały ciałem.

Przykład: Pytam się czy zauważyłeś/aś, że głos Ci się zmienił jak zacząłeś o tym mówić i kieruję uwagę do gardła. Pytam się, co się tam dzieje? Co zauważa?  Czy doznania się zwiększają czy zmniejszają, gdy daje im uwagę?  Co zauważa w innych miejscach w ciele?

W międzyczasie pomagam w budowaniu poczucia oparcia i stabilizacji używając do tego dotyku i ruchu. 

Korzystanie z mądrości ciała i świadome odbieranie sygnałów z mięśni, serca, jelit pozwala poczuć się pewniej i spokojniej.

W momencie zwrócenia uwagi na dane odczucie w ciele, staje się ono bardziej namacalne i łatwiejsze do doświadczenia. Jest to szczególnie ważne, gdy np.: doświadczamy lęku lub złościmy się, ponieważ zwracając uwagę na to dzieje się w ciele odwracamy uwagę od napędzających się w naszej głowie myśli. Uświadamiając sobie i nazywając, co czujemy to, co było wcześniej nieznane zaczyna być znane. Powoduje, że stajemy się obecni tu i teraz, w teraźniejszości.

Zamiast poddawać się intensywnym, przytłaczającym odczuciom i wskakiwać w sam ich środek możemy z nimi po prostu być. Będąc obecnym tu i teraz będziemy mogli pokonywać przeszkody, stawiać czoło problemom i lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach. 

Obecność terapeuty

W pracy ze stresem, napięciami i traumą ważna jest wspierająca i kojąca obecność terapeuty.

Wracanie do trudnych doświadczeń i przeżywanie tych emocji przy tobie nie jest takie straszne. Kasia

W trakcie spotkań uważnie słucham tego co mówi osoba, towarzyszę w odkrywaniu siebie i budowaniu świadomości ciała i emocji.

Czuję się przy tobie bezpiecznie. Ufam Ci bo widzę, że wiesz co robisz. Anna

Delikatnie prowadzę klienta pomiędzy napięciem a rozluźnieniem, kurczeniem i poszerzeniem, komfortem i dyskomfortem, nieprzyjemnością i przyjemnością.

Pomagam rozwijać zdolność bycia w kontakcie z odczuciami wewnętrznymi, napięciami, rozluźnieniem, oddechem, emocjami tak, aby być w chwili obecnej bez oceniających myśli.

Nie rzadko pod tym napięciem kryją się emocje, wspomnienia, niewypowiedziane słowa, zatrzymany ruch i reakcja obronna, z którymi pracujemy.

Patrzy Pani na mnie tak, jakby Pani wierzyła, że sobie poradzę, że umiem, że wiem jak. Magda

Co oznacza zatrzymany ruch?

W trakcie sesji, gdy pojawi się ruch pozwalamy mu być i powoli za nim podążamy tak, aby uwolnić zatrzymaną i zgromadzoną w ciele energię. Z tym ruchem może pojawić się wspomnienie sytuacji, która była przyczyną blokady, napięcia czy bólu.

Przykład: Przypominamy sobie, że gdy byliśmy mali to chcieliśmy przyłożyć ojcu, bo krzywdził mamę, ale powstrzymaliśmy się. Ten ruch, ten gest zatrzymaliśmy w ciele, co przyczyniło się, np.: do napięć, bólu w obrębie karku, barku. Dokończona w trakcie sesji reakcja motoryczna wraz z uwolnieniem przepływu emocji przynosi rozluźnienie, poczucie ulgi i spokój.   

Przykład: Gdy jako małe dziecko wielokrotnie wyciągaliśmy ręce do mamy, aby nas objęła, przytuliła a ona tego nie zrobiła to po jakimś czasie przestaniemy to robić, zablokujemy ten ruch i pojawi się napięcie w karku, barkach. Wiele lat później, jako osoby dorosłe będziemy nadal utrzymywać to napięcie w ramionach i karku. Nie zdajemy sobie sprawy, że przyczyną tego jest dawne odrzucenie przez matkę. Rozluźnienie napiętych miejsc może przywrócić wspomnienia i emocje, które wyparlismy w dzieciństwie.

Czego doświadczają moi klienci?

Każdy jest inny i postrzega przeżywane zdarzenia w unikalny sposób, który należy uszanować. Stąd też indywidualne doświadczenia każdej osoby będą się różnić.

  • Uwolnienie od napięć i stresów
  • Poczucie ulgi
  • Większe ożywienie i kontakt z własnych ciałem  
  • Rozwój uważności, samoregulacji, samoświadomości, rezyliencji
  • Lepsze radzenie sobie z różnymi codziennymi sytuacjami
  • Przywrócenie pewności siebie i samposprawczości
  • Poprawę samopoczucia, zwiększenie witalności, poczucie dobrostanu i zadowolenia z życia

W swojej pracy używam wielu technik, ale głównie bazuje na Łagodnej Bio-Energetyce dr Evy Reich, SOMA Embodiment® dr Soni Gomez, Somatic Experiencig® dr Petera Levina, Analizie Transakcyjnej, Psychobiologii i Psychologii Pozytywnej.