DIY: Masaż punktów neurolimfatycznych

Masaż punktów neurolimfatycznych poprawia krążenie limfy i usuwanie toksyn, wzmacnia przepływ energii i funkcjonowanie całego organizmu.
Ten krótki masaż  możesz  sam/a wykonywać codziennie,  wpływając na poprawę zdrowia i lepsze samopoczucie.

Limfa jest płynem pełniącym istotną rolę w układzie odpornościowych. Pomaga w przezwyciężaniu różnych stanów chorobowych. Limfa nie posiada własnego systemu wprowadzającego ją w ruch, tak jak krew, która przemieszcza dzięki pracy serca. Na krążenie limfy wpływają ruchy ciała podczas różnych codziennych czynności a szczególnie wysiłek fizyczny.
Wykonując masaż punktów neurolimfatycznych możemy wesprzeć pracę układu limfatycznego i pomóc w usuwaniu toksyn z organizmu.

Punkty neurolimfatyczne (odruchy Chapmana) zostały odkryte przez dr Franka Chapmana w 1920 roku.

Wg Chapmana punkty te to „niewielkie perełkowate zgrubienia przypominające tapiokę, jędrne w dotyku, częściowo ufiksowane, zlokalizowane pod skórą, w powięzi głębokiej”

Punktom tym odpowiadają określone narządy ciała. Można je stosować do diagnozy stanu danego narządu jak i do terapii.  Rozłożone są z przodu i tyłu ciała, głównie w okolicy klatki piersiowej oraz ud.

Uciskanie danego punktu poprawia funkcje limfatyczne w odpowiadającym mu narządzie, co umożliwia szybsze i efektywniejsze usuwanie toksyn. Dr Chapman stwierdził, że bardzo często możliwe jest wzmocnienie narządu właśnie poprzez stymulację danego punktu.

Masowanie punktów neurolimfatycznych wzmacnia również przepływ energii i wspiera organizm w harmonijnym funkcjonowaniu.

Jak wykonać masaż?

  • Jednym lub dwoma palcami, naciśnij punkt i małymi okrężnymi ruchami masuj 10-30s.
  • Uciskaj tak, aby czuć nacisk, ale nie na tyle mocno, aby zadawać sobie ból.
  • Możesz zatrzymać się dłużej przy punktach bardziej wrażliwych lub bolesnych.
  • Nie masuj zbyt wielu bolących punktów za jednym razem tak, aby nie uwolnić za dużej ilości toksyn, które mogą obciążyć ciało.  Możesz rozłożyć masowanie na kilka dni.

Jeżeli dany punkt jest bolesny upewnij się, że bolesność nie jest wynikiem nadwyrężenia czy innego zranienia. Po masażu pij więcej ciepłej wody, aby wspomóc system limfatyczny w wypłukaniu uwolnionych toksyn. Osoby po niedawno przebytej chorobie oraz z zaburzeniami autoimmunologicznymi powinny zachować ostrożność przy pracy z tymi punktami.

Masaż punktów wzdłuż kręgosłupa

Punkty neurolimfatyczne zlokalizowane są również z tyłu ciała. Możesz kogoś poprosić, aby codziennie wymasował kciukami lub palcami środkowymi  punkty po obu stornach kręgosłupa, zaczynając od szyi i kierując się w dół do kości krzyżowej. Następnie niech osoba ruchami okrężnymi przez ok. 3s. masuje przestrzenie między kręgami. Ma to być głęboki, ale nie sprawiający bólu masaż.

Pomoże to w oczyszczeniu organizmu oraz będzie stymulować przepływ płynu mózgowo –rdzeniowego oczyszczając tym samym umysł. Zmniejszy to również poziom napięcia i uspokoi emocje.

Zobacz również wpis o MOCNYM UKŁADZIE ODPORNOŚCIOWYM