Ucząc Masażu Dotyka Motyla często słyszę pytania:
Co zrobić, gdy osoba zacznie płakać? Co zrobić, gdy wrócą wspomnienia? Co robić, gdy ciało zacznie drżeć? Czy w takim razie masaż jest bezpieczny do pracy z dziećmi?
Głównym celem Masażu Dotyk Motyla jest przywrócenie swobodnego przepływu sił witalnych w ciele w wyniku rozpuszczenia napięć, które przyczyniły się do założenie przez osobę obronnego pancerza (zbroi). Jest to bezpieczna technika pracy z dorosłymi oraz kobietami w ciąży i dziećmi na każdym etapie rozwoju.
Reakcje w wyniku masaż mogą być różne. To, w jaki sposób osoba odczuwa masaż to indywidualna sprawa. W trakcie i po Masażu Dotyk Motyla może pojawiać się w ciele: zimno, dreszcze, drżenie, łzy i płacz, zmęczenie, pobudzenie, odczucie ciężkości, przyjemność, rozluźnienie, lekkość, ciepło. Znaczna część osób odczuwa rozluźnienie i jest zaskoczona, że tak krótki masaż może mieć taki efekt!
Nie jesteśmy uczeni kierowania uwagi na to, co komunikuje ciało. Często jesteśmy od niego odcięci. Gdy płaczemy, ktoś podaje nam chusteczki, padają słowa „przestań płakać, przecież nic się nie stało” lub wiele innych podobnych słów. To samo dotyczy pozostałych emocji – stąd może pojawiać się dyskomfort.
Reakcje osób w wyniku masażu zarówno te przyjemne, jak te mniej przyjemne mogą nas poruszyć i wywołać zakłopotanie, niepokój. Mogą też przywołać wspomnienia naszych trudnych doświadczeń.
Co wtedy zrobić?
Zanim zaczniesz pracować z klientami:
- Twoje wcześniejsze doświadczenia ukształtowały Cię i wpływają na to, jakim jesteś terapeutą. Mogą pomóc Ci w pracy z klientami, ale mogą również ją utrudniać. Wykonaj własną wewnętrzną pracę tak, aby twoje doświadczenia życiowe nie blokowały procesu terapeutycznego. Jeżeli ty będziesz się rozwijać i robić postępy w swojej pracy wewnętrznej, Twoi klienci również. Twój klient zajdzie tak daleko jak Ty.
- Techniki, które stosujesz w pracy powinieneś doświadczać na sobie. Wystarczającą ilość razy abyś wiedział, jakie reakcje może ona wywołać w ciele twojego klienta.
Co jeszcze możesz zrobić?
Nasza wspierająca i kojąca obecność, zachowanie spokoju i odpowiedniej intonacji głosu jest bardzo ważne – pokazuje, że panujemy nad sytuacją i wiem, co robić.
Ponieważ przed każdym masażem mówimy osobie, że może w każdej chwili powiedzieć Stop to wykonanie masażu przerywamy tylko wtedy, gdy osoba tego będzie chciała. Nie ratuj klientów. Każda osoba ma w sobie zdolności i umiejętności do wzięcia odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie.
Gdy osoba zaczyna płakać: powiedz jej, że płacz jest w porządku, niech płacze, niech uwalnia łzy, które długo tam były. Poproś, aby płakała z otwartymi oczami – nie będzie ją wtedy bolała głowa.
Jeżeli ciało zaczyna drżeć: powiedz, że to jest naturalna reakcja z ciała i poproś osobę, aby podążała za ciałem i pozwoliła mu robić to, co chce robić, ponieważ ciało wie, co zrobić, aby poczuć się lepiej. Ważne jest bezpieczeństwo klienta stąd też masaż powinniśmy wykonywać np.: na materacu właśnie na wypadek reakcji ciała.
Co zrobić, gdy historia Twojego klienta przypomni Ci o twoich sprawach i problemach.
- Weź głęboki oddech.
- Przywitaj swoją reakcję.
- Jeżeli nie możesz się nią zająć od razu, powiedz jej, że wrócisz do niej i ją wysłuchasz jak skończysz pracę.
- Następnie zrób to w pierwszej wolnej chwili!
Przeczytaj też o SŁUCHANIU WŁASNEGO CIAŁA i JAK UWALNIAĆ EMOCJE I BLOKADY